Rester av Rester

13/6 2003

Lämnat
”Samlade dikter”
till tryck
höll på att falla
för myten

korrekturläsa
med pilsner

gjorde sällskap
med Patrick
och käkade husmansfisk
på arbetarkafe
istället

Man m glasögon i pannan

Be brave

11.9.03

Nu rinner allt
inget har tagit form
Händelser tillsynes motsägelsefulla
Sporadiska igenkännanden
Långa sekvenser
av passiv oro
Korta glimtar av närhet
Ruelse över drifterna
dagdrömmer om kontakt

18.9.03

allt är nästan
bedrövligt men det brukar det ju va
här i stan
jobbigt att jobba med det som behövs
för att ha en dräglig tillvaro
sorteringsarbete som aldrig tar slut
när jag skulle behöva strunta i allt annat
för att skriva och sånt där
som är viktigast
egentligen

man med stora framtänder

allt är bra nu

22.9.03

En kväll i oro och tunga känslor
varför gör jag fel när jag inte vill det
men dumhet måste betalas med genans

25.9.03

Stog i lokalens
rökighet utan skyddsnät i ljuset
drack ur kalla glas men värmdes
något av stämningen
Efter segern kände hon sig tom

15.10.03

När illusionen
faller
står Du där med
dina fel
ändå är Du väl värd
att älskas ?

17.10.03

åstadkom jag en
doft av svavel
genom att gnida stickan
ett välbekant
stingande
jag väcktes
till den demon
jag egentligen är

man i skugga

Skuggtorso

17.10.03 forts

Kallt i rummet
svettas i händerna
känns som jag svalt kork
istället för kaffe
socioalkoholist
inte så jävla trist
ändå

20.10.03

När jag såg
dig le över mobiltelefonen
kände jag ett hugg i hjärtat
såna SMS får aldrig jag

mörkt porträtt

mörk stor näsa

24.11.03

Tre dagar
i hälsningens tecken
nu gäller det
att få det så bra som möjligt
och sluta med självstympningen
innan ålderdomen
gör blicken skum
och sluter porten om
minnenas rike
där man kan vandra några år
innan det blir slut
på detta livet

24.11.03 b

Fick revidera min
självöverskattning
några årtionden
innan jag insåg
att jag inte längre kan göra
revolution inom filmkonsten
men jag kanske hinner försöka

skäggig med solglasögon

Skägg med solglasögon

BREVVÄXLING SOM SPORT

Tog en sup
blev väldigt djup
satte mig och skrev
långa brev
till såna personer
som jag saknat i perioder
Berättade om sensationer
glädjeämnen och depressioner

Ibland tar det emot
att höra av sig
undrar vad det kan bero på

Men med en sup eller två
så kan det gå
Vill man göra något
så får det kosta på

Nu ska breven postas
annars skrevs dom
bara på låtsas
Det vore verkligen synd
Börjar bli upprymd

Fick på mig jackan
men ramlade i trappan

Ambulanspersonalen kommer
och ber mig hålla truten
kör mig till akuten

När de drar av mig plaggen
flyger breven i vädret
men fångas av vårdbiträdet
Hon lovar posta
det ska hon inte ha betalt för
men suturerna i pannan
handlar om något annat

Det blir ganska dyrt med sjukhusvården
nu får jag leva på nåden
från det sociala
men portot har jag själv betalat

Skäggig med blå bakgrund och tavla

skäggstrut med skyddsängel

7.12.03

JULSTÄDNING NEJ TACK

Åker kana på de smutsiga golven
-Varför ska det skuras,
räcker det inte med att dammsuga två gånger
per år?
-Inte ska väl fönstren tvättas,
det kommer ju in lite ljus!
-Det gör väl inget att det ligger en kudde med gula fläckar
i soffan.
– Kylskåpet är ett eget eko-system.
-Det luktar faktiskt gott när ugnen osar.
-Blommorna är vana att ha lite vatten och jord.

Ni behöver inte ta av er skorna!

-Nä, jag vågar inte tvätta den tröjan.
Köpte den på Malta –86, stickad.
-Hämta hink och Grönsåpa?
-Nä, det får vara nån måtta!!

Jag har ivarjefall diskat nästan varje dag och lagt alla kassetter i en pappkartong.
Börjat kasta björklöv och gammalt bakpulver.
Kvitton från –92 och en hel del tidskrifter.
Bara för att jag har blivit tv-lös
så behöver jag väl inte leva i ett rent och skinande hem

Ingen på nätet ser ändå hur jag har det
bara jag inte skriver om det

Mörkt blått porträtt i kraftigt motljus

Blå man i halvskugga

15/12 –03

KRIGARMÖ

Ingen är så väl skyddad som Du
din rustning är spegelblank
och hård som titan

mina famlande försök till
kroppskontakt
rinner av dig som nyfallen snö

men på marken vid dina fötter
växer det grönt gräs och små blommor

där rinner en liten bäck
som jag kan dricka ur

där ska jag bida min tid
tills dina lås rostar
och blottar ditt mjuka skinn

närbild mörkröd

sneglande mörkröd

23.3.4 tisdag

GLAD IGEN

Nu blöder jag inte längre
sårkanterna har börjat vitna
och pulsen har slutat dåna
inne i huvudet

Nu gör det inte längre ont
när jag tänker på dig
Det känns som att ligga nerbäddad i
varm bomull
Nu ska ingen avvisa mina närmanden mer

En röst viskar tröstande
att jag är välkommen hem.

SLUT 

Man med ljust skägg och hår som blundar

Sovande skäggprydd med ristningar

Om TOREZ

Hej! Min avsikt med den här bloggen är att publicera material som blivit liggande på hårddiskar och i lådor. (se även about) I den mån inspiration infinner sig kan det bli nya inlägg också. Publiceringen blir inte regelbunden utan i den takt som arbetsprocessen kräver. Välkomna att ta del! ToreZ
Det här inlägget postades i Rester av Rester och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

