DAGSRESTER 2003

Skägg

Skägg

1/

Kaffe och Rosévin
till frukost

Varm dag

Det doftar
kanel och arabisk
parfym inne i
mitt huvud
Jag stiger upp
tidigt och mår
förhållandevis
bra
Annars
lika borta
som alla andra

2/

Sockertröst

för sårat bröst
Bomullsbot
mot tomma hot
Skriver en dikt
som ventil
istället för att ta en sil
Behöver inte offra stort
det är redan gjort

Pixlat porträtt av TZ

Pixlat porträtt av TZ

3/

11/6 2003

Fokus

försköts en aning
fick tillfälle
att ta ett andetag

Mulet igen

Kundalini ligger
i en pöl
med tentaklerna
virade runt huvudet

Det känns
som om jag lever

4/

12/6 2003

Oh
De har sammansvurit
sig Gud och de andra
för att ge mig
största möjliga smärta
och viss lindring
som om det inte var nog
skickas det
trehålingar framför mig

5/

Nu när magen

sagt upp sig
och luftrören
piper uppgivet

Dricker jag ändå
en kaffe med socker
och mjölk

en burk Sofiero
en flaska Staropramen
och en pissmyra
i kylskåpet
Förväntar mig
regn

Närbild med skäggstubb galsögon och svarta näshål

Närbild med skäggstubb

6/

Kom en
kraftig regnskur
i natt

Jag var uppe
sent
och glodde

Klev upp sent
Elva

7/

14- 15/6 2003

Nu är det slut
med janjanset
gjort är gjort
och sagt är sagt
något
vilar över mig
ett band runt hjärtat

jag står kvar i regnet
minns ett leende
en sommardag

8/

16/6 2003

Dagsresterna
skramlar i en burk
ett fylleskratt
en kaffeslatt
barfota ben
känslor i sken

en död snok
i en poesibok
en hund
som ber om hjälp
att få komma fram
under ett dok

en liten dam
som fyller två
lär sig snart att gå

du är en katt

jag åker bort
kommer snart igen
lever om lite till
om Gud vill

9/

17/6 2003

Hon
vill inte ses
på ett tag
Tycker
att vi umgåtts
väldigt mycket på senaste tiden

Ser
uttrycksfullt
på mig
en halv sekund

Det är nog rätt
att skynda långsamt
men inte känns det
jättebra

10/

19.06.03

Så var
också detta
en illusion

en harmlös projektion

men jag kan inte
ruska av mig som en hund
och gå vidare
det blir ännu en tagg
till den vassa raden
runt hjärtat

fruktar en interpunktion

men ännu rusar
blodet hett och svavelosande
fördunklar tankarna
och håller ett litet ljus
tänt i fönstret

11/

6.9.03

Jag blöder nu
på alla håll
livskraften sprutar
okontrollerat ut
Jag har gjort det själv
men något i mig ville
skrapa de gamla såren
Med kniven mot halsen
försöker jag åstadkomma
en självläkning

12/

13.09.03

Jag vill slita kvinnligt kött i bitar
hålla upp olika organ till beskådande
i gryningsljuset
Jag vill sätta tänderna i kvinnligt kött
och kräkas kroppsdelar
över badrumsgolvet
Att ni stampade mig under klacken
som en insekt kommer ni att få ångra
kvinnliga köttslamsor

antydd blå

konturer av ansikte i blått

13/

16.09.03

fuckin shit
Jag är så dålig
en dålig människa
som försöker se normal ut
Som värjer sig mot floden av blod

14/

17.9.03

Det kryper i armarna
av otillfredställda begär
Men pilsner och annan stimulantia
fyller längtans hål
åtminstone till dagen efter
som denna onsdag är
Pilsnersuget pockar på
men har föresatt mig att göra rätt
för mig först

Mosaik porträtt av TZ

Mosaik porträtt av TZ

15/

Äntligen mulet
svalka
en papperslapp
i vinden
Ett minne
av begär som
torkar och spricker
i solen

16/

21.9.03

Något bra
måste vaskas fram
ur dåliga känslor
kan det finnas en liten pärla
bland grubblande grus
är det värt att fortsätta gräva
med blodiga händer
för att kanske hitta ett gyllene
uns av förändring
Istället för bara salt och grämelse

17/

21.9.03 2

Rastlös

Rastlösa tankar i lugn miljö
vilken tur att vi får dö
trötta av kärlek och skönhet
information och valmöjligheter
antagna och missade utmaningar
När lyktorna måste tändas igen varje kväll
är det väl oändligt skönt att veta
att vi får lägga av nån gång

18/

1.10.03

Ryser
inför möjligheterna
ansvaret allt för långt borta
minuterna alltför korta
timmarna kretsar som ett segelflygplan
mellan väggarna
Visst, du stog för nära
såret på halsen
narcisserna slokade ett tag
trodde sig inte värda vatten

Himlen öppnade sig ändå
dränkte världen i mjölk
och svavelsyra

19/

2.10.03

Himlen mörknar snabbt
ljuset försvinner
regnet börjar smattra
lite skraj trots att direkt orsak
saknas

20/

14.10.03

Ledsamt
när vänner lider
och när man själv lider

Tappat sockerskålen på golvet
gråter

Ansikte i neon

Neon

21/

14.10.03 b

Nattid, nattid
tar mitt liv
håller det kvar
tills en gryning börjar synas
fjärde dagen
slår solen in konturerna
av allt det här

på väggen
sedan överallt

Blå mask

Blå mask

22/

16.10.03

Sagorna
klättrar i mitt hår
rufsar till frisyren
får mig att se ut
som om jag inte hörde till
denna världen

23/

19.10.03

vi har nästan
slutat kramas
men beröringen av dina
fötter mot mina ben
under bordet
ger mig mer

24/

24.11.03

Det kommer svidande pilar
från mina lår
när Du går

Avvisade sår
många år
gör att jag mår
som en ledsen munk
som inser att
det är som det är

mörk natt utan
ledtrådar
lugnt innan något
ska hända

Närbild ansikte

Värmen dröjer

25/

VÄRMEN
DRÖJER KVAR
SOM MINNET AV EN SOMMAR
SOM KANSKE FANNS
HALVT MYTISKT
SVÄVAR ETT ANSIKTE
MED ÄLSKLIGA DRAG
UNDER DEN
MÖRKNANDE HIMLEN

Om TOREZ

Hej! Min avsikt med den här bloggen är att publicera material som blivit liggande på hårddiskar och i lådor. (se även about) I den mån inspiration infinner sig kan det bli nya inlägg också. Publiceringen blir inte regelbunden utan i den takt som arbetsprocessen kräver. Välkomna att ta del! ToreZ
Det här inlägget postades i DAGSRESTER 2003 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

