Bra dräng men dålig husbonde

Gick ner till tvättstugan under huset för att kolla igenom gamla bildelar.
Bad pappa följa med.
Det är mest prylar från en Plymouth Satellite -69:a. En fin bil vars historia hör till ett annat sammanhang.

mopar

Upptäckte att det fanns en massa saker här som blivit till skräp.
Sånt som sparats en gång, ”som bra att ha” ,
eller helt enkelt lagts åt sidan när det inte användes längre.

Fick med pa på att rensa ut trätex- skivor, pappkartonger, träbitar, målarpenslar,
ett par ålderstigna skjortor som blivit hängande och en massa annat. Det är en sån tid nu. Städa ut.

I det som var tänkt som badrum en gång på 50- talet hade väggen spruckit.
Elementet hade läckt vatten.
Vi ställde en plastbalja under för att se om det fortfarande läcker.
Det var innan duschens intåg i hemmen;
minns att jag badades i badkaret som fanns där då men att jag blev rädd för att spindlar skulle falla ner från taket, hade väl sett någon i karet,
så jag vägrade bada där igen.

Det är så mycket som är över.
Barndomen, uppväxten, familjelivet. Mamma dog 2003.

Pappa och jag hade en stor städdag den 25 maj också.
Då var det källaren och garaget som behandlades.
Ingen eld den gången men vännen Stig kom med släpvagn och fjälla.
De hjälpte till att lasta på och körde ner allt till tippen i Vilhelmina. Jag filmade det projektet och försöker sätta ihop en dokumentation, en kortfilm.
Satt mödosamt och grovredigerade till 02 i natt. Använde programmet i kameran eftersom min dator är för klen. Hade köpt en sladd så jag kunde se bilderna på tv:n.
Det var roligt!

Det jag vill säga är att det var en skön känsla när elden brann igår!
Jag var lite skraj för att den skulle sprida sig okontrollerat men far var trygg och full av tillförsikt. Det hade regnat, så det var ingen fara, tyckte han, men hämtade en hink vatten för säkerhets skull.

burning pa

Jag satt på min gula 4- hjuling (kallad Kanaljen) och såg hur fint lågorna käkade upp den gamla bråten.

Kände lättnad

burning trash

Om TOREZ

Hej! Min avsikt med den här bloggen är att publicera material som blivit liggande på hårddiskar och i lådor. (se även about) I den mån inspiration infinner sig kan det bli nya inlägg också. Publiceringen blir inte regelbunden utan i den takt som arbetsprocessen kräver. Välkomna att ta del! ToreZ
Det här inlägget postades i Inlägg. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bra dräng men dålig husbonde

  1. Agneta Isaksson skriver:

    Så mycket känslor och minnen som rörs upp av din text. Jag kommer ihåg från den tiden, jag känner igen en del.. Och att få lämna bakom sig, städa upp och bränna. Ständig förändring. Inte alltid lätt att hantera tycker jag. Men ändå befriande. Enkelt och rakt på sak. Ska bli intressant att få se din film! Och att se din pappa på fotot var ett kärt återseende!

    • TOREZ skriver:

      Tack för din kommentar! Ja, det rör upp känslor när sakerna flyttas omkring. I bästa fall blir det en lättnad att bli av med bråte som inte har ett värde i sig, utan bara belastar och påminner om svunna aktivare tider. Det som sparas får framträda och skina mera.
      Jag hoppas få tillräcklig datorkraft att redigera film. Det är ett dilemma.
      Ja, pappa är rörlig och alert men glömsk och hör dåligt.
      Inte så konstigt vid 91!

  2. Agneta Isaksson skriver:

    Skönt att du fick ordning på det där!

Kommentera

